Promovarea cărţii

O nouă colecţie, mai mult decît binevenită, a apărut în această lună în portofoliul editurii Polirom. E un pas important. Era de aşteptat ca şi editurile mari din România să lanseze colecţii „economice” pentru a contracara cumva valurile de volume aruncate pe piaţă de către trusturile Adevărul Holding şi Intact.

httpv://www.youtube.com/watch?v=Ixz68fdu_vg&feature=player_embedded

Mă bucură şi faptul că la capitolul promovare începem să evoluăm. Apar reclame tv, trailere şi recomandări venite din partea unor personalităţi din zona artistică. Între spotul pentru o nouă supă la plic şi berea neagră inconfundabilă, îşi face loc şi o recomandare de carte. Nimic mai firesc. Cum ai nevoie de mîncare, ai nevoie şi de lectură. Întîlnesc deseori, online sau offline, persoane cu o „cultură deosebită” care strîmbă din nas şi-şi dau ochii peste cap atunci cînd aud despre colecţiile lansate cu ziar. Cumva pentru ei aia nu e cultură. De parcă ar fi o ruşine să tipăreşti cărţi la un preţ mic şi să le vinzi în zeci sau sute de mii de exemplare. Şi în plus să mai ai şi tupeul să promovezi chestia asta. Îngrozitor!

E timpul pentru evoluţie, iar anul acesta se anunţă extrem interesant pentru piaţa de carte, cu lansări de ebook-uri şi promovări din ce în ce mai profesioniste.

Uite şi un autor român care a înţeles cum stă treaba cu promovatul şi vîndutul cărţilor.

Comments

comments

5 Comments

  1. pfuuu, trebyuie sa-ti spun ce controverse se lanseaza intre bibliotecarul din mine, si consumatorul de lectura, tot din mine: ma bucur din tot sufletul ca ziarele au scos serii intregi de carti, si parintii le-au injghebat copiilor biblioteca, macar pe cea obligatorie. ma mai bucur si pentru ca parintii, care nu au apucat sa citeasca la vremea lor, o fac acum. cand vad prin rafturi de biblioteci personale, colectia Jules Verne, mi se unge sufletul. daaaaar, e ceva ce nu imi place, e chestie de estetica, sau pseudoestetica, sau nu’s cum sa-i zic, dar biblioteca nu trebuie sa tina cont de reguli de design mobilier. Prea seamana toate cartile. Prea sunt toate verzi sau rosii! E mai frumoasa biblioteca mea de acasa, cea veche! Fiecare carte e personalizata grafic si asa trebuie sa fie, de fapt. De la Polirom mi-am luat multe carti de socio-, cele care mi-au trebuit sau mi-au atras atentia, desigur.
    E bine sa scoatem carti, chiar daca o facem si pe o taraba!

  2. Nu pot sa concep de ce sa strambi din nas la ideea ca literatura devine ieftinache, de masa! Asta a si fost scopul publicarii acelor volume de pana in 15 ron, pentru ca omul de rand sa se dezbare de cititul strict al presei tabloide si si sa se mai cultive si el oleaca!
    Mi-am procurat chiar opere bune, scrise de alde Soljenitin, Hesse, Steinbeck, Faulkner, Oz etc, marca Cotidianul sau Adevarul, si nu din zgarcenie, ci pentru ca mai nou am inceput sa nu mai am timp de colindat librarii (hmm, extrem de trist!). A nu se intelege ca biblioteca-mi e compusa numai din tomuri rosii si verzi! 🙂
    Promovarea oricarei carti, indiferent de pret sau de design, este binevenita oricand! 🙂

  3. Initiativele ziarelor de a vinde carte sunt ok; selectia a ceea ce vand e si nu e ok (titluri vehiculate si ras-vehiculate prin literatura noastra – retete sigure, etc.)

    la modul general, insa, promovarea cartii in Romania (mai ales de catre edituri sau casele de productie) este mizerabila si asta se datoreaza faptului ca partea de promovare o fac oameni care nu au training in sales; editurile mari se zgarcesc sa aduca oameni de business care sa le vanda cum trebuie cartile, care sa le mareasca numarul de cititori/clienti si pe care sa ii fidelizeze; piata romeasca de carte este insignifianta valoric, iar cartea (de orice fel) nu trece mai departe de grupul targetat de toti – cititorii inveterati (tot mai putini); numarul de cititori de carte care citesc bloguri sau reviste literare este foarte mic (si in general din zona celor care, de fapt nu cumpara cartea pentru ca nu si-o permit), insa numarul de potentiali cititori este mult mai mare – ganditi-va la oamenii foarte ocupati care ar citi daca le-ar vari cineva cartea sub nas : professionals (avocati, notari, intreprinzatori, arhitecti, medici, etc.), corporatistii, tinerii activi social si economic, etc.; acestia nu au timp, au nevoie ca editura sa ii faca atenti acasa sau la job, sau pe site-urile de socializare pe unde sunt activi (facebook, linkedin, forumuri profesionale, etc.); eu au bani, au educatie, ar cumpara, insa nu sunt informati – lor nimeni nu le vinde; a-i scoate din programul lor zilnic (aberant si aglomerat) si a-i ademeni la librarii sau pe bloguri, e o idee hilara…

    PS : promovarea pe care si-o face Ruse e subtire; pagini de preznetare au cam toti, majoritatea mult mai bune decat a lui Ruse, si?…nu cred ca autorul acestui blog are datele financiare ale vanzarilor lui Ruse ca sa faca afirmatii exacte; o fi vreo prietenie, dar nu ma pirveste; mie personal nu mi-a vandut nimeni scrisul lui, nu m-a convins ca trebuie sa-l citesc;

Comments are closed.